• AV HILDE GARLID
  • 22. februar 2018

En skikkelig god nyhet: Kreativitet er ikke magi; ei heller medfødt egenskap for de få og utvalgte. Alle har en kreativ muskel og den kan trenes.  

Erik Lerdahl er professor i kreativitet ved Høyskolen Kristiania/Westerdals, men har en fortid på Gastronomisk Institutt i Måltidets hus. Han gjestet temalunsjen Eat, think and Innovate i Innovasjonsparken torsdag. Lerdahl er aktuell med sin tredje bok, en oppskriftsbok i nyskapning som er en oppfølger av hans to metodebøker i kreativitet; Slagkraft (2007) og Slagkraftige møter (2015).  

-Ingen vet hvor mye, men vi kaster bort millioner, ja kanskje milliarder av kroner på dårlige møter. Når vi vet at medarbeidere i en organisasjon bruker 40-50 prosent av tiden sin i møter, og ledere bruker over 70 prosent, da er det ressurser til forspillelse dersom møtene er dårlige. I tillegg til å være bortkastet tid, er dårlige møter motivasjonsdrepende og reduserer hverdagstrivselen. Mine to første bøker handler om det, sier Lerdahl, som denne gang inviterte et fullsatt møtelokale «Hos Ingrid» til å bruke hans metoder, helt konkret, på å løse utfordringen: «Hvordan gjøre Ipark mer synlig regionalt og internasjonalt?»  

Hele auditoriet var i arbeid, alle forstod metoden og kom opp med ideer, både kreative, enkle, småsprø og nye, på veldig kort tid!  

-Den menneskelige hjerne lager mønster, og liker å lage mønster. Det låser oss fast i løsninger som vi kjenner fra før. Gårsdagens suksess er ofte morgendagens fiende. Alle organisasjoner bør derfor skrifte retning før de MÅ skifte retning. Det kan man bare gjøre ved å gå ut av komfortsonen vår, stikke oss fram; og det krever mot. For i higen etter å bli likt så mister vi fort oss selv. Vi peker raskt ut dem som dummer seg ut, og er engstelige for å være den som blir pekt på. For å skape god idekultur så er samhandling det viktigste, sier Lerdahl.  

Det er flere metoder som fører til målet – det finnes ikke bare én kreativ metode, men alle organisasjoner kan jobbe mer systematisk med dette ut over å lage brainstormingsamlinger.  

-Vi trenger ikke jobbe kreativt med absolutt alt – noe ligger fast, men det kan være områder hvor det er nyttig å tenke annerledes. Da er disse metodene gull verd, sier Lerdahl, og har en siste avsluttende råd til dem som etter dagens lunsj følte seg oppglødd til å snu opp ned på sin arbeidsmetodikk:  

-Forandring kommer ikke ved å starte, men ved å fullføre.