• AV HILDE GARLID
  • 11. april 2018

-Med Foodback kan du betale og si din mening om mat og måltid samtidig. Ferskere tilbakemelding får du ikke, sier Stian Løkling Pedersen.  

Du har kanskje sett den smilende logoen til Foodback på Ipark-skjermer eller i inkubatoren i Måltidets hus? Stian Løkling Pedersen, Daniel Chaibi og Marie Hatjoullis-Olsen har utviklet en ny regningsmappe for restaurantbransjen som er første i sitt slag. Foodback ser ingen landegrenser for produktet. Her er det mulig å ta verdensherredømme.  

Kjeden «De Historiske hotell» har vært på plass som testpiloter siden september. Gjestene hos restauranter som Lysebu, Grand Cafe i Oslo, Sola Strand Hotel og Kronen Gård i Rogaland gir så langt gründerne tommel opp.

  Foodback3.jpg#asset:657

Vipps så er det gjort

Konstruktive tilbakemeldinger fra gjester er en kritisk faktor for suksess for restauranter. En ting er de sinte og sure. De finner alltids veien tilbake til restaurantsjefen, men hvordan lokalisere knirket blant dem som bare er sånn passe fornøyde? Hva skal til? Var det maten? Lokalene? Servicen? Eller hva sier egentlig de gjestene som villig anbefaler restauranten til sine venner? Var det atmosfæren, desserten eller servitørens kunnskap om lokalprodusert mat?

I dag bruker restauranter epost eller QR-kode for å hanke inn gjestenes synspunkt. Det vanligste med disse spørreskjemaene er at de ikke blir besvar.  

Det geniale med Foodback er at du som gjest gir restauranten dine tilbakemeldinger på mat og måltid, service og atmosfære mens opplevelsen er helt fersk.  

Gjestene oppsummerer restaurantopplevelsen samtidig som de gjør opp regningen. Gjestene får fem spørsmål, men totalt er det 40 spørsmål som går i en loop. Det gir restaurantene en viktig bredde i forbedringen av sitt totalprodukt.  Foodback ser ut som en betalingsmappe og er en betalingsmappe som kobler deg til Vipps, hvis du vil. Dette har vist seg å gi en svarprosent på 96! Det er gull for restaurantene, sier Stian Pedersen.  

-Er det ingen andre som gjør dette i dag?  

-Vi tenkte som så da vi startet denne reisen; dersom vi har konkurrenter, så vet vi at det fungerer. Dersom vi ikke har det, så er vi først.  

 

Restaurantklubben av 2012

Reisen startet på en restaurant. En kompisgjeng på 10-15 stk hadde i 2012 som plan å besøke én restaurant hver måned i Stavanger og omegn. Det skulle være de unge menns forening, blott til lyst og i all vennskapelighet. På Facebook ble det delt bilder og diskusjonen gikk gutta imellom om mat og opplevelser. Men burde ikke restaurantene egentlig fått disse tilbakemeldingene?  

-Slik startet det. Restauranter får stjerner eller omtale fra matkjennere, blir anbefalt i TripAdvisor eller andre rating- og bookingsystem, men det er skildringer gitt av kjennere. Vi er som «mannen i gata» og de er det som kjent flest av, sier Pedersen, som i tillegg til bror Thomas fikk med fire andre kompiser til å investere i ideen og etablere selskapet i 2013.  

-Svært mye har skjedd siden den gang. Foodback ser annerledes ut i dag og har flere funksjonen enn da vi startet, men kjerneideen og navnet er det samme, sier Pedersen.  

 

-Gun på!

Utviklingen av Foodback har hatt sine bølgedaler. Første lansering var i januar 2014 med godt resultat og 30 kunder, men løsningen hadde barnesykdommer.  

-Høsten 2014 måtte vi avslutte med selgeren vår, og Foodback ble et sårt tema i hele venneflokken. Mot slutten av det året trommet likevel Thomas sammen alle til et møte med mål om å gjøre Foodback til ryddig og salgbart selskap. Slik kunne andre ta ideen videre, sier Løkling Pedersen.  

Luften var ute av ballongen, men i desember 2015 fortalte Stian om det havarerte prosjektet til Njål Gaute Solland, gründer av Sabi Sushi i Stavanger.  

-Vi gründere graver oss noen ganger så langt ned i problemene rundt produktet at vi blindes for hva som en gang var så genialt med ideen. Å møte entusiasmen igjen fra utsiden gjorde oss gira og ga oss mot til å prøve litt til, forteller Stian.  

Våren 2016 kom de i kontakt med Validé som bistår gründere i selskapsutvikling. Her presenterte de seg blant annet for Ipartner Andreas Hatjoullis som står bak pizzasuksessen Dolly Dimple’s. Han så straks forretningspotensiale og tok plass i Foodbacks styre. Daniel Chaibi ble også koblet på.  

-Jeg så raskt at løsningen ikke var skalerbar. Vi måtte skrote så godt som alt å starte på utviklingen på nytt.

     FoodBack1.jpg#asset:655

Pitche på vei mot drosjen

Men hvem skal gi tilbakemelderne tilbakemelding? Hvordan skaffe Foodback noen restaurantsjefer som var villig til å teste løsningen for å unngå ny krasjlanding?

Svaret fant de i gangene i Måltidets hus, i Ipark. Direktøren for «De Historiske Hotel & Spisesteder», Nils Henrik Geitle, hadde vært på et møte i innovasjonsparken.  

-Han er verdens travleste mann, men forretningsutvikler Marit Størseth i Validé klarte å pitche Foodback for ham på vei ut i drosjen. Han aksepterte et møte med oss, sier Daniel Chaibi.  

Pilotene var på plass. Alle de 12 historiske hotellene og spisestedene sa seg villige til å teste.  

 

Siste geni tar plass

Målet var nå å lansere «nye Foodback» i juni 2017, men enda så langt vi er ute i denne historien, så har ikke gründerne funnet sin siste støttespiller og trolig det mest geniale med hele feed-backen.  

-På Norsk hotellhøgskole i Stavanger finnes den eneste i Norge som har doktorgrad på måltidsopplevelser. Hvor kult er ikke det? Kai Victor Hansen hjalp oss med å utvikle de rette spørsmålene. Selvsagt er det noe av det mest essensielle for å lykkes med et digitalt tilbakemeldingssystem, sier Daniel Chaibi.  

Det er først nå Foodback går fra å stille seks faste spørsmål til å lage en spørreloop med i alt 40 spørsmål. Slik får restaurantene tilbakemeldinger på mange, mange flere ting som gjør dem i stand til å forbedre restaurant- og måltidsopplevelsene uten å plage gjestene med et gigantisk spørreskjema. En vesentlig del av Foodback-utviklingen er analyseverktøyet som rangerer og sorterer svarene.  

-Det er her restaurantsjefen får vite om det er sausen eller servicen som trenger justering, sier Daniel.

 

Svarprosent: 96% 

Dario Ivancevic er kjøkkensjef hos Kitchen & Table på Clarion Hotel Air ved Stavanger lufthavn, Sola.  

-Dette fungerer utmerket for oss. Via TripAdvisor kunne jeg få 3-400 feedbacks i året. Det er mindre enn hva jeg får på en måned nå, sier han.  

Foodback har vist seg å gi 96 prosent svaruttelling fra gjestene. 31 prosent skriver kommentarer og 42 prosent legger igjen demografiske data. Selv stamgjestene til Dario svarer gang på gang.  

-Det er nye spørsmål hver gang, og det blir spurt om mer enn bare «value for money». I Foodback får vi konkrete og detaljerte svar, og selv om restauranten er den samme kan opplevelsene være ulike fra gang til gang, sier han.  

-Og hva er Foodbacks mål for 2018?  

-De skandinaviske landene er en fin plass å starte med å få digitale betalingsløsninger oppe og går. Og hvem vet hvilke betalingsløsninger eller elementer fra spillverden dette blir koblet til i framtiden? Dette kan gå world wide, sier Daniel Chaibi. Foodback4.jpg#asset:658