Hotellduoen Martin og Martinus

  • AV HILDE GARLID
  • 22. februar 2018

14. mars åpner hotellet Ydalir midt mellom innovasjonsparken og UiS, men for å unngå misforståelser – uten den kjente sangduoen som får ungpiker til å dåne. – Likheten stanser nok ved navnene, smiler hotelldirektør Martin Sagen.  

Men det er et superspesielt hotellkonsept som hotelldirektør Martin Sagen og Martinus Helland, resepsjon og konferansesjef, åpner denne våren. Selve bygget til en byggekost på 100 millioner kroner er en gave fra eiendomsutvikler Smedvig, som de gav i i forbindelse med sin 100-årsjubileum i 2015    

-Spesielle rammer for en hotelldirektør?  

-Ja, det er et hotell ved universitetet og for universitetet sine behov, men det er viktig å understreke at vi er et ordinært, kommersielt hotell – for alle, sier Sagen, som ser store muligheter for å ta imot gjester som besøker Innovasjonsparken, OD, Petroleumstilsynet, NRK Rogaland og ikke minst tilstrømmingen av folk når utbyggingen av SUS2023 starter i 2019.   

-Jeg tror mange synes det er et positivt samfunnsansvar at hotellet drives non-profit og at overskudd går tilbake til forskning og utdanning ved UiS, sier Sagen.  

   

Kvalitet, kvalitet og kvalitet

Rødlig murstein er lagt, stein på stein, siden byggingen startet i november 2016. Bygget er tegnet av Lund+Slaatto Arkitekter, og er oppført i murstein og betong samt kobbertak og andre kobberdetaljer som lekkert fanger vinterlyset denne dagen. Inne legges det solid parkett på alle gulv, og fargepaletten i naturens dempede farger blir gjennomført i hele bygget. Bygget er i fem etasjer, med 59 rom hvorav 12 er leiligheter til langtidsleie eller for familier. Det blir konferanserom til ca 60 personer, og resepsjon, bar, frokostsal og kjøkken er intimt plassert på grunnplanet med store vinduer som kan åpnes ut til en uteplass.  

-Det er en fryd å se hvilke ressurser giverne legger ned i design og kvalitet i alt fra parkett til peis og møblement. Det blir så lekkert, sier Sagen begeistret, mens han viser rundt i råbygget. Noen av rommene er vasket ut og klare til innredning, andre steder er det rå betong og ledningsrør ut av veggene, men det er ingen nervøsitet å spore verken hos byggelederen eller hotelldirektøren om at deadline ryker.  

Alle rom er enheter som tilpasses gjestenes behov, i tillegg til enkel streaming-oppkobling fra egen mobil til TVen. De romslige leilighetene gir plass tl dem som ønsker å bo over lengre tid så vel som litt ekstra benplass.  

Det er vinduer fra gulv til tak i alle rom. Uansett romstørrelse, og uansett hvilken himmelretning vinduene vender, så er det formidabel utsikt enten mot Ullandhaug, mot universitet, mot innovasjonsparken eller panorama mot vest hvor Hafrsfjord blinker blått og fly går langsomt inn for landing. Den vakre og ganske så voksne lønnealleen som går langs veien, overlever både hotellutbyggingen og busstraseen som skal utvides her i forbindelse med sykehusutbyggingen. Trærnes eget fargespill sesongene igjennom vil kle bygget og lune uteområdet. Store vindusdører kan åpne opp og ut for hele frokostsalen, og hotellet har allerede fått skjenkebevilling for uteservering til våren.

  Ydalir5.jpg#asset:570

Jaktgudens bolig

-Men hvor kommer navnet fra, Ydalir? Det ligner ikke på noen andre av hotellnavnene i regionen?  

-Navnet er bestemt av giver, og gir hotellet en stedstilhørighet. Man antar at Ullandhaug har fått sitt navn etter jakt- og bueskytterguden Ull. Boligen hans het Ydalir. Alle disse elementene er tatt inn i emblemet til hotellet, sier Martinus Helland.  

-Kommer det norrøne til å prege hotellet mer enn navnet?  

-Uteserveringen vår vil være omkranset av barlind, som ble brukt for å lage gode jaktbuer. Ordet Ydalir betyr barlind-dalen. Så det norrøne setter sitt diskré preg på hotellet, men innvendig blir det hakket mer moderne, sier Martin Sagen.

Han har også funnet et annet norrønt uttrykk som kler ett av hotellets formål svært godt.

 

Lokaliteter for disputaser

Hotellet ønsker å legge til rette for at universitetet kan avholde doktordisputas i disse lune omgivelsene, og Sagen har et kledelig norrønt navn på selve konferansesalen hvor både disputasen og doktormiddager kan blir avholdt.  

-«Brageskål» er et norrønt uttrykk som betyr en skål for den gjeveste, etterfulgt av et løfte om et storverk. Mer ærefullt kan en vel ikke hedre en doktorand? sier Sagen.

   

Henter inn lokale krefter

En god frokost er viktig for et hjemmehyggelig hotell. Ydalir satser på å kunne oppfylle personlige frokostønsker, men annen servering planlegger de nå i første omgang å hente utenfra.  

-Vi er i forhandlinger med tilbydere for levering av konferanse- og møtemat. Vi vil teste ut «take-over»- kjøkken fra lokale kokker og restaurantleverandører slik at gjestene kan få servert den mat de måtte ønske til middag og selskap. I utgangspunktet åpner vi ikke restaurant, men vi har heller et større nettverk av matlevering fra lokale restauranter til enkeltgjester. Dersom markedet og interessen er der senere, så ligger alt til rette for at vi kan åpne vår egen kveldsrestaurant, sier Sagen.  

Den siste tiden har de to gjort mer enn 60 intervju fra bunken av 300 søkere.  

-Vi er i sluttfasen av å rekruttere ni medarbeidere. Interessen og innstillingen til å skape den personlige servicen vi ønsker skatter vi høyt blant kandidatene. Følelsen vi ønsker å skape er at Ydalir skal være proft men uformelt hotell. Personlig kontakt og behagelig service er vesentlige kvaliteter skal vi lykkes. Vi blir 11 ansatte totalt, så både Martinus og jeg vil gå inn i ulike roller i driften. Hotelldirektøren skal være synlig for gjestene, sier Martin Sagen.

 

Ydalir-taket.jpg#asset:574

Lærende hotell

En annen særegenhet ved Ydalir er at det har en visjon om å være et lærende hotell for studenter ved Norsk hotellhøgskole.

-Ettersom læreplanen må endres, vil først et fullverdig samarbeid skje fra høsten 2019. Da vil Ydalir bli brukt som en arena mellom teori og praksis. Før den tid vil hotellet bli brukt i case-studier og enkelte valgfag hvor studenter bistår hotellet, sier Sagen.  

Både Martin og Martinus har selv gått på Norsk hotellhøgskole på UiS, og har begge bakgrunn fra Choice-hoteller.

   

Unge, men erfarne ledere

-Jeg startet som 15-åring i hotelloppvasken, og har hatt alle funksjoner på et hotell, bortsett fra kjøkkenet. Jeg har heller aldri vært ansatt som stuepike, men jeg har vært ansvarlig for housekeeping, sier Sagen, som er 33 år.  

24-åringen Martinus Helland kommer med erfaring innen resepsjon og konferanse fra flere hotell i regionen, og var nylig konferanseansvarlig ved Rogalands nye storstue Clarion Hotel Air. Alt ved konferansefasiliteten der er i storformat. Nå skal alt ned til det personlige og nære.  

-Hva tror dere om økonomien og driften?  

-Det blir spennende. Det at vi er utenfor en kjede, gjør at konsept og system ikke er ferdigservert. Men det betyr at vi har muligheten til å forme det akkurat som vi vil. Optimismen er tilbake i markedet og vi tror timingen er god i forhold til utbygging på Ullandhaug. Første året får vi også lov til å drive og markedsføre det hotellet vi faktisk ønsker oss. Vi må klare å imponere, uten å spinke og spare, slik at vi får den omtalen vi ønsker oss. Det finnes jo ingen tall eller historie som forteller hvordan man lykkes med hotell på Ullandhaug, men dette er klart en helt unik sjanse for oss, sier Sagen.  

Ni år skiller dem fra å være tvillinger; men som sine alltid enige nesten-navnebrødre sier: - Dette er drømmen som går i oppfyllelse.