Smart Sea System bikker millionen i lisenssalg

I 2015 ble selskapet etablert og da flyttet de inn i brakker i Ipark

  • AV Hilde Garlid
  • 30. oktober 2017

Smart Sea System bikker millionen i lisenssalg  

-Nå kan vi slå opp fluktstolene, finne fram paraplydrinkene og se at 1 million kroner renner inn av seg selv på konto, sier Ottar Kvindesland, daglig leder.  

Kvindesland og Øyvind Gellein, systemansvarlig, har god grunn for å feire. Gründerselskapet Smart Sea System AS har nådd første millionen i salg av lisenser av deres sikkerhetsstyring og vedlikeholdssystem til båter. Med seg på laget har de Ove Nicolaus og May Tove Aareskjold.

 

Startet hos svigers

Kona til Øyvind Gellein er datter av en fiskebåtreder fra Bømlo. – Svigerfar er tråler, to svigerbrødre driver også i den bransjen samt flere andre i familien. Ideen om å lage et smartere sikkerhets –og vedlikeholdssystem var i utgangspunktet noe som skulle tjene familiebedriften, sier Øyvind Gellein, som fort så at dette systemet kunne utvikles videre.  

Systemet kan kalles smart fordi det forteller brukeren hva som trengs og gjøres. I tillegg tar systemet seg av loggføringen av det som er gjort.  

-Det er ikke bare et databasesystem, men systemet forteller båteierne hva som trengs av vedlikehold, sier Gellein.

 

Brakkeliv

Gellein startet utviklingen av systemet i garasjen for 4-5 år siden. I 2015 ble selskapet Smart Sea System AS etablert. Da flyttet de inn i brakkene i Ipark.  

-Nå er det vel på tide å få kontor med utsikt til havet?  

-Alle gründere bør være i brakker. Oppstarten skjer jo ofte i garasjen, så det er avansement å få brakkekontor. Det er bedriftsmessig både sunt og billig, smiler Gellein.  

Kontakten med Ipark hadde Gellein ved at han var Ipartner hos Validé, og i parken har han også funnet sine medarbeidere.  

-Ottar fant jeg i noe oljevas, men både Ove Nicolaus og May Tove Aareskjold har vi funnet hos Kompetansetorget, som Validé, IPark og Kreativt næringssenter startet.

 

Mange båter i havet

Det var den siste signerte avtalen med Kragerø Fjordbåtselskap som gjorde at Smart Sea System bikket millionen i lisensinntekter forrige uke. I alt har de solgt lisenser til et 40-talls kunder, og det bør nok dobles til neste år, mener Gellein, som ikke har planer om å slå seg ned i fluktstolen med det første.  

-I dag er det trålere på 500 bruttotonn som er hovedmarkedet vårt. Det er mange flere av dem vi ønsker inn på kundelisten, men vi har også fått god kontakt med et spansk selskap. Det kan bli sjøveien vår internasjonalt, sier Gellein. 

-Framtiden sies å være førerløse skip? Kan dette systemet støtte opp under en slik utvikling?  

- Målet vårt er å gå videre til fraktebåter og cargoskip. Vi har forberedt oss på å kunne gi support til autonome skip, også, sier Gellein.  

-Har du tro på det selv, at det er framtiden?



-På korte avstander tror jeg båtene vil gå førerløse i framtiden, men når store hav skal krysses, og skipene skai seile i flere uker, så skjer vedlikeholdet på disse båten mens de er i sjøen. Folk koster minimalt i forhold til selve skipet, og ting går i stykker undervegs. Det er ikke slik at et førerløst skip, ikke vil trenge vedlikehold og reparasjoner mens det er i overfart. Men vi har klare løsninger når skipsbransjen går for autonome skip, sier Gellein.

MilepælGrunderselskapet Smart Sea System AS bikket nylig millionen i solgte lisenser, og inviterte gode naboer i Ipark på kakefest. F.v. Øyvind Gellein, Ove Nicolaus, Ottar Kvindesland og May ove Aareskjold.